مراقبت از دستگاه تناسلی زنان، بعد از زایمان

      ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷      0       96502 بازدید        

never1 left2 baked rice1 13 300x117 - مراقبت از دستگاه تناسلی زنان، بعد از زایمان

راه های مراقبت از دستگاه تناسلی بعد از زایمان:

۱- تمیز نگه داشتن ناحیه پرینه:

برای کمک به تمیز نگه داشتن ناحیه پرینه می توانید از یک بطری آب پاش با آب ولرم استفاده نمایید. پس از اجابت مزاج موضع دور مقعد را با دستمال کاغذی جداگانه ای تمیز نمایید و برای پاک کردن ناحیه پرینه دستمال جدیدی استفاده نمایید و دستمال را از عقب به جلو نکشید.

 

در صورتی که موضع اطراف مقعد یا ناحیه پرینه ملتهب باشد، فقط سعی کنید آن را خشک نمایید و از پاک کردن آن خودداری کنید. جهت تمیز کردن پرینه می توانید از دستمال های مرطوب نوزاد استفاده نمایید، زیرا تکه تکه نمی شود و به دلیل نرمی، مشکلی برای ناحیه در حال ترمیم ایجاد نمی نماید. هیچ چیزی از جمله تامپون در مهبل خود قرار ندهید تا شش هفته پس از زایمان از دوش های مهبلی استفاده نکنید.

۲- استفاده از آب ولر:

ممکن است نشستن در آب کم عمق باعث تسکین درد باشد. منظور از نشستن در آب کم عمق قرار دادن نشیمنگاه در مقدار کمی آب ولرم است. در صورتی که در ناحیه پرینه ورم زیادی دارید، می توانید مقداری سولفات دومنیزی در آب بریزید که باعث تسکین شود.

-استفاده از کیسه یخ: برای حداقل رساندن ورم و کاهش ناراحتی می توانید از کیسه یخ بر روی ناحیه پرینه در طی ۲۴ ساعت اول پس از زایمان استفاده نمایید.

۳- دارو:

مسکن های بدون نسخه مانند استامینوفن (مثلا تایلنول) یا ایبوپروفن (مثلا ماترین یا ادویل) و یا برخی داروهای مسکن تجویزی که مصرف آن ها در دوران شیردهی بلامانع است، استفاده نمایید. در صورتی که دفع مدفوع دردناک باشد، شاید مایل به مصرف ملینی مانند کولیس باشید ولی از مصرف مسهل خودداری نمایید.

می توانید از انواع مختلف اسپری ها و پدهای بی حسی برای تسکین درد استفاده نمایید. استفاده از وازلین برای برخی از خانم ها آرامش بخش بوده، زیرا باعث مرطوب و نرم شدن پوست و جلوگیری از چسبیدن به نوار بهداشتی می گردد.

۴ – استراحت:

ایستادن به مدت طولانی باعث تشدید درد می گردد، هر از گاهی کفش های خود را در آورید و حتی برای مدت کوتاه هم که شده دراز بکشید. ممکن است یافتن زمان به دلیل مراقبت از نوزاد جدید، کار مشکلی باشد اما بهتر است استراحت را در اولویت کارهای خود قرار دهید تا هر چه سریع تر ناراحتی شما برطرف گردد.

۵- رژیم غذایی مناسب:

بهتر است چند روز اول پس از زایمان یک رژیم غذایی کم فیبر با مقدار مایعات فراوان انتخاب نمایید و غذا هایی شامل نان سفید، ماکارونی، برنج، تخم مرغ، ماهی، پنیر، گوشت و مرغ، مقدار کمی میوه نرم و سبزیجات بدون پوست استفاده نمایید. پس از سه روز، بهتر است رژیم غذایی خود را تغییر داده و غذاهای فیبر دار بیشتری استفاده نمایید. توصیه می شود در برنامه رژیم غذایی خود نان و غلات سبوس دار، ماکارونی و برنج، چهار وعده میوه و پنج وعده سبزی و حداقل نوشیدن هشت لیوان آب در روز را بگنجانید تا از خطر ابتلا به یبوست جلوگیری نمایید.

کانال تلگرامی تیرومه
دسته بندی : بارداری و زایمان
برچسب ها :

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

به روایت تصویر

آرشیو »
  • طرز تهیه چلو گوشت + خواص چلو گوشت
  • روش های پخت آش بادمجان ملایر
  • طرز تهیه دمنوش زرشک
  • طرز تهیه دسر کرم طالبی
  • طرز تهیه چیز کیک ماکارونی اسفناج و پنیر
  • طرز تهیه پیتزا زبان
  • طرز تهیه پانا کافی کارامل
  •  طرز تهیه شیر پسته
  • طرز تهیه سالاد کرفس